♣ Firar att det är fredag med lite brödbak!

Jag började jobba klockan 8,30 i morse så klev upp klockan 7 för att ta hand om levaindegen jag började med i måndags.  Idag är det dax för degen att bli bröd och efter 4 dagars brödkärlek så väckte jag säkert mina grannar med 20 minuters full hastighet på assistenten i morse.
Eftersom jag jobbade 7 h så tänkte jag att jag ställer ut deglådan på balkongen, det har ju varit typ 10-15 grader de senaste dagarna, perfekt tänkte jag!

Men hoppsan, idag var det 26 grader i Umeå.. Min deg var färdigjäst, smått överjäst, men det är det finurliga med surdeg att man kan arbeta ner den så kommer den igen! Så nu har jag gjort tre brödvarianter på en deg.
En skall jag grädda av i en form, en som vanlig limpa och en i baguetter.

Jag vet inte vad det är med mig och baguetter, det blir aldrigt riktigt så som jag vill ha det.. så nu försöker vi igen! Jag ska besegra baguetterna!!

Först ut limpan!




Sen formbrödet



Sist ut baguetterna


Kan ju säga nu i efterhand att det va synd att det vart så varmt idag, det vart verkligen surdegsbröd av dem! Smakar lika syrligt som ett bra finskt rågbröd. Är lite förvånad över att det ändå jäste upp sig så bra, trodde inte de skulle orka upp riktigt.

För det är ju en balans man måste hitta, först kommer jäseffekten och sen syran. Man vill ju ha båda, nu landade jag mera åt det sura hållet, men nöjd ändå!

Attans att det ska va så fint väder när det nu är min lediga helg! Då kan jag ju inte vara inne och experimentera med ugnen, kanske blir till att plocka ett eller annat hallon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0