♣ Fransk maräng med mörk choklad


Nu är det ju söndag och det är städat, tvättat och diskat. Jag har satt nya surdegar då jag faktiskt använde upp allt när jag va i bagarstugan senast. jag har gjort flera matlådor och tycker jag varit allmänt duktig. En hektisk och lång arbetsvecka väntar så vill verkligen passa på å njuta lite nu på eftermiddagen, och vad passar bättre än lite hemgjorda maränger! ( Jag vet att jag är insnöad på maränger!!)

Det är samma som jag gjorde i vedugnen senast...



12 stycken
Ingredienser:
50 g mörk choklad
3 äggvitor (1 dl)
2 dl strösocker
Smält chokladen
Häll äggvitor och socker i en skål, gärna av metall. Sätt den över en kastrull med sjudande vatten och vispa, helst med elvisp, 5-10 min. Ta skålen från värmen och vispa marängen sval och tjock.
Häll i chokladen och rör om med något enstaka tag så att smeten blir vackert strimmig, inte ljusbrun.



Lägg smeten i stora klickar på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen, 125°C, tills kakorna släpper papperet, ca 1 timme.

mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0