♣ Klassiska engelska scones


Jag vart här om dagen tipsad om en programserie som heter "det goda livet", vilken kan ses på SVTplay. Det handlar om en man som driver en egen gård på den engelska landsbygden där han producerar sin egen mat. Det är mycket intressant och inspirerande att se på. I ett avsnitt bakade de bl.a klassiska scones och i morse när jag vaknade så visste jag direkt att det var precis vad jag ville ha till frukost. De skiljer sig lite från den svenska varianten och precis som i avsnittet valde jag att baka med lite socker i.
Skillnaden mellan att baka scones och vanligt bröd är att det bakas med bakpulver och skall precis till motsatts från jäsbröd knådas och bearbetas så LITE som möjligt. Inga glutentrådar här inte...



7.5 dl vetemjöl
0.5 0.5 tsk salt
1.5 1.5 tsk bakpulver
0.5 0.5 dl råsocker
125 125 g kallt smör
1 1 st ägg +1 till pensling
2 2 dl mjölk (gärna fet)

Gör så här

Sätt ugnen på 205 grader.

Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver i en bunke. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Vispa samman ägg och mjölk. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.

Platta ut degen, cirka 3 centimeter tjock på mjölat bakbord och stansa ut runda kakor med mått eller som jag gjorde ett glas. Knåda ihop resterna och stansa ut nya kakor, fortsätt till degen är slut. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg.

Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.

Servera med grädde, sylt och te!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0