♣ Pâte brisée

Fransk klassisk pajdeg


Min kära vän och "svägerska" Elin gör alltid ett pajskal på ägg därför hon tycker det är godare då de är tunnare och hårdare, det blir inte degigt och smuligt utan håller ihop bättre. Jag håller helt med henne men har av gammal vana alltid gjort den "vanliga" varianten utan ägg men nu när jag nu skulle googla efter recept så finner jag att det är just fransmännen som gärna använder ägg i sina pajskal, jag visste att de använde det till dessertpajer men inte till matpajer, så Elin, utan att du varit medveten om det så gör du klassiska Pâte brisée!

Recept för en 25 cm form med normallåga kanter.

3 dl vetemjöl
1 krm salt
1 äggula
2 msk vatten

Blanda mjöl och salt på ett bakbord. Gör en ring av mjölet och tillsätt kallt smör i små bitar. Knåda ihop med fingrarna.
Gör en grop i mitten av mjölsmöret och tillsätt äggula och lite vatten. Använd fingertopparna och blanda ut ägg och vatten med mjölet lite i taget. Knåda ihop till en boll och bearbeta degen till en jämn deg.
Lägg degen, inlindad i plastfilm eller i en plastpåse, i kylskåpet i minst 30 minuter, helst i 2 timmar eller över natt.
Smörj en pajform med matfett. Kavla ut en tunn deg (<3mm) och lägg i pajformen. Skär bort kanterna. Stick upprepade hål i degen med en gaffel.
Förgrädda helst pajdegen 10-15 minuter i ugn på 200°C, vilket ger fastare pajskal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0