♣ Surdegsbröd i full fart...

Ok, surdegar har ingen fart, väldigt låg i alla fall men då jag i förmiddags kom på att jag absolut ville baka av ett par bröd idag och även måste mata mina degar så har jag gjort ett litet experiment. Istället för att kasta bort massa surdeg ( man sparar bara 1/2 dl när man ska mata sin surdeg) så satte jag två brödgrunder på resterna efter matningen och har satt in dem i ugnen på ca 30-40 grader i hopp om att skynda på dem lite. 

De har vaknat upp bra efter 1 timma och jag tror att jag faktiskt kommer kunna sätta två degar om några timmar. Spännande!

Men får nog fuska lite idag och tillsätta några gram jäst för annars lär jag få vänta till sent i natt innan jag bakar av det.


Den blåa skålen är på vetesurdegsgrund med äpple, gör en surdeg med råg och vete.
Planen är ett grövre och surare bröd. 1 h i ugnen och den har rest sig bra, men långt kvar!
Metallskålen innehåller en ren vetesurdegsgrund med endast vetespec.
Planen för vetesurdegen är ett riktigt fluffigt och bulligt bröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0