Tillbaka..

efter ett litet uppehåll, ett ofrivilligt uppehåll... Det har varit lite mycket i skola och jobb och kom lite ur fas med allt..
Tänkte också att det kunde vara bra att göra ett uppehåll i bakning och fokusera på andra delar i vardagen, men vad hände då! Jo jag har varit i något slags kreativt vakuum, vart otålig, lättretlig och småsur...:)

Kreativt vakuum...

Jag behöver verkligen få skapa, pyssla, dreja, baka eller måla lite då å då för att få ladda ur energi och skapa ny. Att baka igen känns verkligen bra! Idag blev det favoriten men lite grövre än vanligt. Mm längtar tills det är klart!

Det härliga med att baka surdegsbröd nu för tiden är jag inte använder ett enda recept, inte ett enda mått och inte ens en klocka. Redskap jag använder är assistenten, en baksten och en termometer. Det handlar helt enkelt om att gå på känsla, lära känna hur degen skall vara för att bli bäst bröd, hur mycket ( inte hur länge) den ska jäsa för att ha rätt balans på jäskraft och syra, hur gräddningen skall gå till väga för att slutresultatet skall bli det höga luftiga, saftiga brödet med den hårda krispiga skorpan.. Mmmm.. Det som sker är att man verkligen skapar och inte följer recept och kör strukna mått. Det är som att måla på en blank duk istället för att färglägga i ett sådant där ritblock för barn!

Resultatet blir bättre om man lär sig förstå kemin, för olika mjölsorter/märken beter sig olika, vilket även surdegar gör. Ne mod och kärlek är de två viktigaste ingredienserna!

Nu sitter jag iaf otåligt och väntar på att brödet skall svalna av så jag kan få njuta lite... och i kväll känns det verkligen lite extra lyxigt då det va en evighet sen sist!

Titta så fint det blev!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0