♣ Kommer behöva en bil..


Nu när det har varit blåsigt, regnigt och kallt en vecka så har behovet av en bil blivit påtagligt!  Det är verkligen inte roligt att cykla 30 minuter kl 05.15 i regn och rusk. Om detta är juli hur blir det då när det är höst på riktigt?!? Och när det är vinter, vad gör jag då? Pulsar snö i totalt 3 timmar för att jobba 4 timmar? Mina jobbtider ger mig inte mycket marginal runt skoltiderna heller, vissa dagar kommer jag ha 10 minuter på mig mellan skolbänk/jobb.

Ett annat problem är att det faktiskt inte går bussar, eller jo det går ett par turer om dagen men inte mer än så, och de passar inte tiderna jag arbetar.
Började jobba på Maxi i mars så har inte behövt fundera på detta förrän nu.  Visst skulle man kunna gå, men det skulle ta 2-3 h/dag beroende på väder, och då jag skall studera 150% i höst så finns inte det tidsutrymmet. Jag skulle kunna välja att läsa 100% istälelt men jag vill verkligen läsa den kursen i franska jag anmält mig till.

Funderade en stund på en moped just för tidsvinsten och för att den är billig i drift men den kommer aldrig klara snön, speciellt inte om det blir lika mycket som förra året. 

Med en enkel huvudräkning ser jag tre möjligheter,
1. skaffa en bil
2. hitta ett jobb nära skolan
3. plugga mindre

då det andra alternativet är i princip omöjligt och det sista är någon som jag verkligen längtat efter och vill göra + att det inte löser tidsbristen helt. skola och jobb skulle krocka. Vilket leder till det första alternativet, att köpa en bil...

Kostaderna ökar men jag kan även se flera fördelar än tidsvinsten, det blir lättare att hälsa på vänner och familj som befinner sig utanför staden, jag får möjlighet att storhandla och en sak till.. röra mig i området, har än så länge bara sett Umeås stad, har bott här i ett år och inte ens vart ut till havet som ligger några ynka mil bort..

Så nu jobbar jag så mycket jag bara kan för att kunna ha råd att köpa en bil kontant till hösten.
Det är även därför jag inte hunnit skriva i bloggen på nästan en vecka... har flera 16 timmars pass bakom mig.. och flera väntar..


ENKEL HUVUDRÄKNING

Utan bil:

skola 60 h/veckan = 240 h i månaden
jobb = 80 h /månaden
tillfällen 12-16 st
till/från jobbet = 15x2/2,5h =30/40h /månaden

totalt = 350h h i månaden = 219 %

Med bil

350-30/40h = ca 310 h =193% 
(219-193 = 26 %)

tidsvinsten är alltså ca 40 h i månaden vilket motsvarar 25% minskning i tid.

Känns som värdefull tid, det är nästan 2 h/ dag...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0