Pajäventyret startade i Nice...

...där jag virrade runt, lycklig efter att fått dansat på blomstertorget, kände hungern smyga på och precis som jag gjort hela veckan njöt jag av just den känslan HUNGERN! För finns det något bättre än att vara hungrig i Frankrike!!!
Kickade på menyer, i diskar, små stånd.. men fastnar för ett pyttelitet bageri som är fyllt till max! Sötaste tanten ler stort med en saknad framtand..

Just sådant faller jag för så där ville jag köpa min lunch, vilket blev en baguette med getost och en citronmarängpaj som jag bara såg i förbifarten.. Gav efter för en liten liten impuls...

Den impulsen gjorde mig efter första tuggan helt mållös. Det var en citronmarängpaj som inte liknade något jag smakat tidigare, botten var knäckig men saftig, citronkrämen var perfekt balanserad, ej för söt eller för sur och den var seg som kola. Marängen var frasig i övre halvan och seg innuti närmast krämen. 

Efter jag ätit upp hela stora biten gick jag rillbaka direkt och köpte en till bit som jag avnjöt med lika stor glädje som första biten trots att jag var proppmätt...

Denna paj har jag nu i två veckors tid försökt att återskapa med säkert 20 misslyckanden..

Men nu är jag nära!

Dock är jag nästan lite ledsen över det, jag lyckades nämligen när jag bakade den i vedugnen i bagarstugan som jag hyrde i helgen som var.. Kan ju inte boka en hel bagarstuga och elda i 4 timmar när jag känner ett sug efter en citronmarängpaj...

Ne måste fortsätta jobba och lyckas med den i vanlig ugn, möjligtvis i varmluft...

Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0