* paket på posten...

Igår när jag kom hem från jobbet så väntade ett paket i postlådan..




Mamma är avsändaren och innehållet var:



Fransk nougat!



Len, krämig, mjuk och helt fantastisk! Färsk och fullspäckad med olika nötter! MUMS!
Detta är vädligt svårt att få tag på.. Till och med när jag var ner till Frankrike nu så kunde jag inte hitta den där.

Första gången jag smakade denna ljuvliga nougat var i Provence förra sommaren, i en liten liten by snubblade vi in på ett litet patisserie där de sålde just denna nougat på lösvikt. Vi köpte en ganska stor bit, men på bara några  minuter var den uppäten.. den va som en dröm, mera molnliknande än seg.

Men mamma fann den i Uppsala! Tydligen så var Continental Market på besök där. De är knallare från Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien bla. som reser runt i Europa och säljer sina produkter som består av mat, ost, bakverk, hantverk och annat. Jättekul idé! Men de lär väl aldrig ta sig så långt upp som till mig i Umeå!

Mumsigt värre är det i alla fall och nu ska jag försöka hushålla och njuta länge.

Men för er som känner er modiga och vill testa göra den själv då har jag ett hyfsat bra recept, den blir lite segare men är ändå väldigt god!

Fransk nougat

535 gram honung
70 gram äggvitor
435 gram socker
200 gram glukos
13,5 cl vatten
400 gram mandel (gärna lite rostad)
eventuellt 130 gram Pistagenötter/valnötter/hasselnötter

Smörj en form med en neutral olja
Värm honungen till 130 grader.
Vispa upp äggvitorna med 35g socker.
häll ner honungen i långsamstråle. Sluta inte vispa, då kan marängen tappa modet.
Värm socker, glukos och vatten till 143 grader, häll även den i en tunn stråle under vispning ner i marängblandningen.

Vispa i 15-20 minuter, ju längre ju segare.
sist vänds mandel och annan smaksättning ner.

Häll i den smorda formen och låt stå ett tag, dela sedan i tärningar.
Förvaras i rumstemperatur.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0