Parmigiana con Prosciutto Cotto



Parmigiana är precis som det låter italienskt, men då jag åt det första gången i Frankrike (dock hos en italienare) och det är fruktansvärt gott så bara måste jag lägga upp det bland mina recept. Skall tilläggas att jag vart så förtjust i denna rätt att jag åt den 3 gånger under min vistelse i sommras.
Det är en fantastisk auberginegratäng med mozzarella och parmesan, matigt och halvnyttig :)

Det recept som jag tycker mest om är denna:

Parmigiana

4 st medelstora auberginer
2 2 st ägg
1.5 2 dl vetemjöl
1 2 dl parmesanost, (INTE färdigriven) använd alltid hel bit.
1252 mozzarella, i små bitar (pizzavariant som inte släpper ifrån sig lika mkt vätska.
olivolja till stekning
0.75 1 tsk salt

250 Tomatsås
250
g krossade tomater
0.5 1 liten gul lök
1 1 st vitlöksklyfta
5 1 msk basilikablad (finhackade färska)
3 3 msk olivolja
ca 0.5 ca 0.5 tsk salt
1 1 nypa socker
parmesanost till servering

Och om man vill få det lite matigare så:
Prosciutto cotto eller en fin kokt skinka (helst ingen tumlad eller pressad, utan en helmuskelvariant) i tunna skivor.

Gör så här:

* Skala auberginerna och skär i 0.5 cm tjocka skivor på längden. Lägg skivorna på en lutande skärbräda, strö över salt och låt stå i ca 30 minuter, så att den bittra saften rinner ut. Torka av aubergineskivorna lite lätt med hushållspapper.

* Värm upp olivoljan till tomatsåsen i en kastrull. Hacka lök och vitlök och fräs försiktigt i kastrullen. Tillsätt krossade tomater, basilika, salt och socker. Låt puttra under lock på svag värme i 30 minuter.

* vispa hastigt upp äggen i en stor djup tallrik, och häll upp mjölet i en annan. Vänd först aubergineskivorna i äggvispet och därefter i mjölet. Smörj en ugnsfast form med lite olja, lägg i skivorna och ugnsstek i ca 10 minuter, vänd skivorna efter halva tiden,  alternativt stek dem ett par minuter på var sida i stekpanna.

* Dela aubergineskivorna i två eller tre bitar på tvären. Varva aubergine, tomatsås (va inte övergenerös med tomatsåsen), parmesanost, mozzarella och skinka i en liten ugnsfast form. Avsluta med ett lager tomatsås, mozzarella och överst parmesan, just för att få den gratinerade och krispiga överdelen, Mums!

* Gratinera i 225 grader i 15 minuter.

Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0