* Surdegar, Bagarstuga och Maränger!

Idag har jag varit och bakat i bagarstugan igen! Det är så mysigt så det är inte klokt!
Tidigare i veckan satte vi ett antal surdegar (4 stycken för att vara exakt) kanske låter mycket men vi ville vara säkra på att någon skulle bli bra, glädjande nog så vart det surdegar av tre. Två råg och en vete.
Har följt receptet i Martin Johanssons "Surdegsbröd" på rågsurdegen och Forsa Hembageris recept på vetesurdeg (finns i bloggen)

Nu när jag väl fått igång surdegar så var jag självklart sugen på att baka hundra olika spännande surdegsbröd, Martins bok är ju en bibel för en nybörjare på surdeg som jag är! Valde att börja med ett av de svårare bröden, jag menar hur svårt kan det va?!? Så ett riktigt levain, helt utan jäst skulle tillverkas...



Klockan 06.07 var jag på plats och satte igång elden..



Elin och Cicci dök upp vid 7.30, lagom till att ta hand om surdegarna och göra degar av dem, vi var ytterst fascinerade av hur elastiska degarna blev, glutentrådar blev ett magiskt ord och när vi testade degen enligt anvisningar i Martins bok och det vart riktigt bra så var lyckan stor! Alla tyckte vi att det var ytterst spännande och var fullt eniga om att det inte spelade någon roll om vi skulle lyckas med brödet, vi hade ju lyckats med glutentrådarna!! :)


Först vart det tunnbröd (eller mjukkaka som man tvingas säga här i norrland för att folk ska förstå :)) Enligt Mormors recept! Ser tjocka ut men de är faktiskt bara fluffiga, helt fantastiska vart de, spänstiga och gooooda!
Jättekul att baka då det är smidigt om man är flera, kul att kunna baka tillsammans så!





Efter det vart det knäckebröd. sprött och salt, recept från Leila men lite justerat av mig för att passa utmärkt till ost, lite kryddigare, lite saltare och lite tunnare.. Mums! Receptet kommer!



Sen va det dax för första gräddningen av en typ levainbröd, 14 h jäsning, 3 g jäst tillsatt. Blev ju hyfsat bra! Lite större hål önskas dock! Gjordes på rågsurdeg, smakar fantastiskt!



Efter det så vart det rågsurdegsbaguetter och bullar. Bullar på vetesurdeg! Inte en gnutta jäst, receptet plockat även det från Martins bok, ja saftigare bullar får man leta efter! Fantastiska, ljuvliga och mil från torra bullkanter! Klart en vinnare! Ska lägga upp även detta recept!




Sen var det dax för flera levainbröd, och efter att ha jäst totalt i 18 h, ett antal vikningar under tidens gång var det dax, spänningen var stor och resultatet måste ändå kallas godkänt för att vara första gången! Dessa bröd bakades helt på surdeg, ingen jäst. Det har fina hål men degen var kanske lite väl lös, fick en mer ciabattaliknande form än ett runt högt bröd.. Nästa gång!





Sedan medans jag städade och donade slängde jag ihop lite maränger då det nästan är ett måste om man befinner sig i en bagarstuga, enkelt och resultatet blir fantastiskt! spröda och fina på utsidan och lite sega och fluffiga på insidan! Gjorde med riktigt mörk choklad som gifter sig bra med den söta marängen.. Mums! (Undrar tyst hur länge jag kommer lyckas ha de i skafferiet!)



Vilken underbar dag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0