Mitt lördagsbröd

Då jag ändå hade surdeg och maskiner igång valde jag att sätta ett "riktigt" bröd också.. Jag menar.. det skadar ju inte! Dessutom kan det behövas något gott grovt bröd på min lilla brunch i morgon så det inte bara blir söta croissanter...

Så det blev ett "30 råg/40 graham/30 vete" Det fick jäsa i två omgångar, först i tät bunke där jag vek den några gånger och sedan i en skål med handduk, ville  få ett fint runt bröd. Men då jag har en förkärlek för lösa degar så ville den inte riktigt få den höga runda formen. Men istället blir det ju väldigt väldigt saftigt..

Viker degen..


Här får den jäsa i en skål. Första bilden är degen 1 h, andra bilden efter 5 h.


Råkade dela innan jag kom på att jag skulle ta bilder...




Kan inte sluta fascineras att vatten och mjöl och lite salt kan bli något som magiskt som ett saftigt gott surt bröd...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0