Helgens brödbak

Idag gjorde jag ett levain, ett jättelevain, det tog upp nästan hela ugnen, 50 cm x 20 cm. Kan vara det största brödet jag gjort!





Satte fördegen igår morse och mata upp den en gång mitt på dagen. Körde degen på kvällen och så fick den stå ute i en tät plastlåda under natten.  I morse lagom till kaffet åkte den in i ugnen.

Detta bröd bakade jag helt utan recept och mått. Det är det bästa tycker jag, när man bara får gå på känsla. Det skulle aldrig gå med jästdegar då de är mer lynniga och opålitliga! Surdegen är som långsam och förstående.
(jag kunde ju ha tagit lite mindre av allt.. men kan man få för mycket av det goda?)

Kommentarer
Postat av: Martin

Maffigt! Jag blir lite impad.



Väntade du stort besök - eller kände du dig bara ovanligt hungrig?



;D



/Martin

martinbakar.se

2010-10-31 @ 20:42:58
URL: http://martinbakar.blogspot.com
Postat av: jenny

Haha.. ja man kan ju tro det, men som jag skrev så gjorde jag det helt på fri hand och det vart ganska mycket surdegsstart vilket ledde till ett stort bröd.. Det är ju lite mysigt ifs! Skivorna är som två/tre vanliga skivor, det känns lite som när jag var i Frankrike i somras och hitta gigantiska bröd som man köpte bitar av på vikt.



Jag lever ju i fel land så jag måste ta hem Frankrike till köket då och då!

2010-10-31 @ 21:20:48
URL: http://boulangerie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0