Tunnbröd, citronmarängpajer och Levain!

För mig betyder ordet tunnbröd mjuk tunnbröd, men här säger man tunnbröd om det hårda tunnbrödet och mjukkaka/mjukt tunnbröd om tunnbröd.. Hur som helst så bakade jag av ca 40 kakor. Då mina bröder är i Norge och fiskar torsk tänkte jag göra mig ett litet byte då min bror är väldigt förtjust i tunnbröd.

Det var sista gången jag kunde hyra stugan för i år :( så det var bara att baka på!

Tunnbrödbakningen






Gräddning av tunnbröd


Förgräddning av pajskal


Kokade lemoncurden hemma kvällen innan.


Gräddar pajskalet med lemoncurden (utan maräng) för att få den lite reducerad och lite torrare yta.



Gräddade pajerna en tredje gång men nu med marängen. Bakom pajerna ligger lite grova surdegsfrallor med solrosfrön och honung.


Levainbröd på vete, jästa i sammanlagt 3 dygn.


En till Vetelevain, men nu testade jag att göra 1 m långt bröd.


Levainen igen. De får sådan fantastisk skorpa med massa smak! Det ska vara välgräddat, annars smakar det deg!


Det grova surdegsbrödet med graham, solros och honung som börjat bli en favorit här hemma, va ju tvungen att testbaka den i stenugnen! Det vart magiskt gott faktiskt, vet inte varför, men det är något magiskt med vedeldad ugn!

Grova igen, men i rund form, välgräddat och underbart!


Citronmarängpajen på torkning, det är den ljuvligt frasiga marängen jag ville åt. På sidan ligger mina grova bröd och i mitten ligger Marias solrosbröd.

Kommentarer
Postat av: Martin Bakar



Cool ugn! Verkligen.



Det behövs bara en meter lång korv - så har du världens största "kokt med bröd".



/Martin

martinbakar.se

2010-10-18 @ 22:07:24
URL: http://www.martinbakar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0