Borde plugga, borde inte baka...

I kväll har jag bakat ett bröd, 3 delar råg/3 graham/4 vete, det är i ugnen nu, ska bli spännande att se hur det blir. Vill hitta ett surt grovt bröd som ändå har de stora hålen och den knapriga ytan, så det blir att experimentera...

kl 20.30
I morgon är det dugga, en halvkurstenta, jag är väldigt duktig på allt utom att plugga i kväll, jag lagar riktig middag, bakar bröd, städar hemma... allt utom studier.. SKÄMS på mig! borde borde borde...

Ok, jag är rastlös... Har haft så mycket för mig senaste veckan så nu när det vart lugnt så reagerar jag bakvänt! Hoppar på stolen typ. Har ingen ro till att sätta mig med böckerna,men känner också att jag har ganska bra koll på läget, hade nog begravt mig i böckerna om jag känt att det va utom kontroll.. jaja.. städar lägenheten i stället nu för man vet ju aldrig när man får oväntat besök..


tappar tråden...


kl 23.25
Måste publicera detta inlägg även fast jag skrev det för 3 h sen, för vad hände...

...Jag fick oväntat besök, det va som jag förutspått det (hade ingen aning)! Livet är bra lustigt ibland..
Nu fick jag en trevlig avslutning på kvällen och mumsar nu på brödet jag bakade. Nu kan jag ju faktiskt även publicera en bild..:)



Orkade inte värma upp bakstenen i kväll, det staffade sig! Jag är så korkad, bestämde mig för att baka ett enda stort bröd istället för två limpor, plåten orkar inte värma upp brödet underifrån utan bakstenen, och ett stort bröd kräver ju ännu mera undervärme... Man kan tydligt se att brödet har jäst fint från mitten och uppåt och är betydligt mer kompakt i nederkant. Här är skillnaden att baka med baksten! På plåt bör man alltså inte baka gigantbröd...  Men gud va gott det vart! Det må jag säga! Surt, saftigt, ordentlig skorpa, flera mm tjock! MUMS!!!!
Tror jag ska döpa brödet till "dubbel lathet"! (surdegen fick stå i två dagar då jag inte orkade baka ut det igår och jag orkade inte värma bakstenen.. "dubbel lathet")

Vilken bra dag, bra kväll, bra start på veckan!!!

Kommentarer
Postat av: Martin Bakar



Ser ut som en bra blandning av mjöl - lite grövre/mörkare, men ändå bra fluff.



Vad jäste du med? Rågsur? Eller jäst? Eller vad. Använde du något sött i - som honung eller sirap?



Själv försöker jag hitta den perfekta balansen mellan råg och vete. Men att slänga med lite graham också ska jag nog också göra.



Lycka till med tentan.



Tjipp!

martinbakar.blogspot.com

2010-09-14 @ 10:06:25
URL: http://martinbakar.blogspot.com
Postat av: jenny

Hej Martin!

Ja det vart en bra kombination, jag ville åt det saftiga och luftiga i vetet men få smaken av tyngden och musten i rågen. Grahamsmjölet använder jag för jag upplever att det är väldigt bra på att binda vätska. Använde faktiskt vetesurdeg som fick två dagar (kväll 1: 1dl vetesurgrund + 2dl vatten, 2 dl vetespec, 1 dl råg, kväll 2; lika mycket vete/råg/vatten som kvällen innan)

Jag hade dock lite ont om jäsningstid, det hade varit intressant att se hur det blivit om jag låtit det jäsa lite långsammare och längre, om det hade blivit ännu luftigare!

Roligt att vi är på samma upptäcksfärd, ska titta in din blogg!



Lägger upp receptet strax!

/Jenny

2010-09-15 @ 08:02:56
URL: http://boulangerie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0