Gårdagens hemkunskapslektion

Igår var jag och min bror på Ica Maxi för att handla och laga oss en god middag. En middag som Jocke kunde lära sig göra.
Jag föreslog helstekt karré eller någon gryta men Jockes blick fastnade på såshyllan och speciellt Bearnaisesåsen! Det va det han ville lära sig... OK! lagom stort steg från Baconpasta (pasta och stekt bacon med lite grädde) till hemgjord bearnaisesås, men då jag gillar utmaningar så fick det bli just kvällens utmaning, att lära en baconpastakille vispa ihop en bearnaise.

Det roliga började redan på Ica då jag bad honom hämta smör, vilket resulterade i ett paket margarin! Kände då att vi hade en bra bit att resa i den kulinariska världen. Jag tvingade honom att först läsa upp innehållsförteckningen på margarinet och sedan på smöret. Jag blir lite förbannad varje gång! Hur kan man köpa margarin som består utav vatten, palmolja, rapsolja, emulgeringsmede m.m. Köper man inte smör för smörets egenskaper, smaken, smakförhöjningen m.m. Det är ju som att jag skulle köpa pulvermos för att använda i min potatisgratäng istället för potatis, galet!

Middagen slutade lyckad då vi kompletterade bearnaisesåsen med en rostbiff och potatisgratäng som han även det fick lära sig göra från grunden. Han gjorde allting själv, mycket duktigt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0