Havre/äpple

Då det är säsong för äpplen och jag har gett mig attans på att inte äta så mycket sött och ändå vill använda äpplen som smakförhöjare på något vis så då tänkte jag att det får bli ett surdegsbröd med havre. Havre och äpple är ju alltid goda tillsammans så det är alltså ett av dagens bröd.



Recept:

Kvällen innan

1 dl rågsurdeg
1,5 dl ljummet vatten
1,5 dl vete special

Morgonen efter


Skållning:
2 dl havregryn (jag rostade de snabbt i stekpannan, inbillar mig att det borde bli godare)
2 dl kokande vatten
låt stå i 1 h

Blanda
Surdeg
3 dl vatten
5 dl vete special ( cirka..)
kör i assistenten i 10 minuter

Tillsätt
de skållade havregrynen
2 rivna äpplen
1 msk salt
1 msk honung
kör i assistenten i 1-2 minuter tills det blandats ordentligt.

Låt jäsa till dubbel storlek i tät bunke. Vik degen var 30:e minut. Efter ca 4 h så bör brödet ha nått dubbel storlek, det kan skilja sig, så håll koll! Jag gjorde ett stort runt bröd, men form är frivillig, men 30 minuter innan gräddning så stjälper du upp brödet på mjölad/havregrynad bänk och drar ut degen lite och viker in den igen. Sedan kan degen få jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Gräddningen
Baksten eller plåt upp och ner. Som förvärms ca 1 timma innan gräddning, självklart går det fortare med plåt. Stenen skall va riktigt varm! 275 grader.
En oöm plåt som sätts under gräddningsplåten/stenen för att vara "ångare"
Kör i brödet med hjälp av en skärbräda eller något annat smidigt (jag använder en stor tallrik ibland).
Lägg direkt in några isbitar på den oömma plåten och stäng luckan. Sänk temperaturen till 250 grader.
Efter 10 minuter så lufta ur ugnen genom att öppna luckan några gånger. Sänk temperaturen till 200 grader och grädda i ytterligare 20 mintuer med vädring av ugnen var 5:e minut. Detta för att få den härliga krispiga skorpan.
Gräddningstiden kan variera beroende på storleken på brödet och om du har en baksten. Det skall nå 96 grader.



Ett tillägg nu när jag lägger in bilden är att detta bröd verkligen lyckas hålla sig saftigt, undrar om det rivna äpplet gör att det håller sig mjukare längre. Ska spara en bit av alla bröd och se vilken som klarar sig bäst (jag tippar på detta).












Kommentarer
Postat av: Martin

Ja, visst låter havre och äpple som en bra kombo. Har också fallit för den frestelsen.



Men visst drar havren åt sig otroligt mycket vatten. Havre/kokande vatten 50/50 blir ju som en bastant kaka. I alla fall när jag försöker.



Skriv gärna hur det gick med testet att spara olika brödbitar. Gör äpplen brödet saftigare längre? I´m interiserad!



Tjopp!



/Martin

martinbakar.blogspot.com

2010-10-01 @ 21:01:43
URL: http://martinbakar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0