Hel kyckling i ugn

I veckan är det erbjudande på hel kyckling på Maxi och självfallet, student som man är handlar man sådana klipp! Hel kyckling är fantastiskt, jag tycker att det ofta blir saftigare och smakrikare med hel kyckling än med filéer. Visst är det smidigt med filéer men när tillfälle ges så gör jag gärna den hel och det recept jag föredrar är inspirerat av Jamie Olivers "perfekt ugnsbakade kyckling"

Receptet:

1 kyckling på ca 1 kg
Några knippen färska örter
1 citron, en halva och resten skivad
Ett par lagerblad, krossade
Ett par kvistar rosmarin
Salt, nymald peppar
Jag använder även en kryddblandning som jag köpte i Frankrike i somras vars innehåll jag är osäker på, gott är det i alla fall, vet faktiskt inte ens vad den heter.. köpte den på en marknad i Provence, nästa gång jag åker ner kan jag faktiskt fråga vad jag köper! :)
Jag varierar kryddningen ganska ofta, idag har jag även grovhackat ett par vitlöksklyftor.
Viktigast är dock en god olivolja. Den gör halva jobbet, den ger ett fantastiskt krispigt skin och smaken!! Mums! Lägg någon hundralapp på en bra olivolja och all mat du lagar blir 10 gånger godare!

Idag har jag även använt ankfettet som jag så duktigt sparade sen sist, minskar mängden olja och öser kycklingen med det istället!

Ugnsvärme 225 grader.

Lossa skinnet från köttet på filéerna genom att sticka in några fingrar och dra lite. Strö i salt, olivolja och örter, även några skivor citron om så önskas.
Krydda kyckling invändigt med salt och peppar, fyll med några lagerblad, en halv citron , olivolja och lite örter, packa inte helt fullt för då kommer det inte in någon luft och det blir svårt att få in värmen, smakerna ska som koka samman där inne och ångkoka kycklingen inifrån. 
Dra några snitt över låren och gnid in resten av örterna och krydda riktligt.

Jag passar även på att rosta lite grönsaker i samma form, det får fantastisk smak av örterna och fettet från kycklingen och ankan!

Kör i ugnen i 1 h, ös över fettet då och då. När den är färdig ska den ha en krispig och gyllende yta.


Önskar att ni kunde känna doften i mitt kök just nu, mmmm!

Enklare mat kan man nästan inte hitta, bara in i ugnen så sköter den sig själv, allt är klart i en form. När det sen smakar fantastiskt vill man bara klappa sig själv på axeln :)

Sen att den totalt kostade 20 kr att göra är ju smått galet! Kycklingen kostade 19 kr, grönsakerna (denna vecka) 2,90 kr/kilot.. Bättre studentmat finns inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0