Honung, Valnöt & Solros

Åh brödet vart mycket bra! Speciellt för att vara relativt grovt! Fick stora hål och ordentlig skorpa! MUMS!!!




Receptet

Kvällen innan:

1 dl vetesurgrund
2 dl vete spec
1 dl rågmjöl
3 dl ljummet vatten

Morgon efter
Surdegen från gårdagen
5 dl ljummet vatten
5 dl grahamsmjöl
7 dl vete special
1 dl solroskärnor
1 dl hackade valnötter
1 msk salt
1 msk honung

Gör så här
Kör mjöl, surdeg och vatten i assistenten i 15-20 minuter, tillsätt resten i sista minuten.
Låt vila i tät bunke/skål i 4-6 h. Vik degen efter 1 h, 1,5, 2, 2,5... fortsätt varje halvtimma. Dra ut en sida av degen och vik över degens mitt, gör detta från 3 el 4 håll. Bubblorna skall dras ut (bli större), degen skall spännas och bli mera elastisk. Värm upp ugnen i tid! Ca 1 h innan utbak vid baksten! sätt även in en oöm plåt under stenen/plåten.

Samma procedur vid alla utbak, häll försiktigt upp degen när den har nått dubbel storlek på mjölat bakbord. För två limpor, dela i två delar och dra ut dessa lite (typ 20x30 cm) och vik in två av sidorna över mitten. Vänd limpan med skarven nedåt, gärna lite åt ena sidan så brödet kan spricka upp lite där om det vill.

Grädda på baksten eller varm plåt i dryga 30 minuter. Först 275 grader, som direkt sänks till 250 grader när bröden skjutsas in. Samtidigt som bröden placeras i ugnen så kasta in några isbitar eller en kopp kallt vatten på den oömma plåten. Sänk temperaturen till 200 grader efter 10 minuter och vädra ur genom att öppna luckan en gång. Vädra gärna flera gånger under gräddningen då det ger en hårdare skorpa.
Brödet skall ha en temperatur på 94 grader när det är klart, använd en stektermometer.





Kommentarer
Postat av: Martin Bakar

Ser snyggt ut! Och gott!



Jag tror att jag börjar luta åt att jag gillar graham mer än råg. Men ska nog ge rågen en chans till, trots allt.



Märkte du något av nån syrlighet (från rågen i surdegen)?



Ha en härlig måndag!



/Martin

martin.blogspot.com

2010-09-20 @ 10:34:28
URL: http://martinbakar.blogspot.com
Postat av: jenny

Ja, jag håller med dig! Graham är en liten ny kärlek för mig, trevligare än råg och lite kraftigare än dinkel. Ja jag tycker att det vart en fin syra i brödet, men så leker jag lite med döden och drar över tiden på både surdegstillverkningen och jäsningen. Men bara precis över tiden, vill som åt båda syran och luften! Hittar du något bra med rågen så kan du väl tipsa! Ska hålla utkik på din blogg! Jenny

2010-09-20 @ 22:43:12
URL: http://boulangerie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0