Lärare och lärare!

Ofta är lärare gamla studenter som inte fått något arbete inom sitt studerade ämne och valt att stanna kvar och undervisa istället. Vissa fastnar i 1-5-10-20-50 år. Likheten mellan dessa är att de ofta inte är pedagogiska, inte är särskillt bra på att undervisa och tycker att de är ytterst viktiga och duktiga. Inte allt för sällan känner sig studenter dumförklarad av dessa lärare och sitter tysta som möss.

En sådan lärare vi hade tidigare hånskattade och dumförklarade en student inför hela klassen, detta skedde på det förra momentet.. Man är sjukt less på sådana lärare!

Men ibland får man en bra lärare och ytterst sällan får man en lärare som är fantastisk. I statistikkursen som jag läser nu så har jag en av de få men fantastiska lärarna. Han får den kurs som klassas av en av svåraste att vara lätt som en barnlek. Allt är glasklart och enkelt. Han får folk att skratta, alla studenter sitter och ler och diskussioner skapas. Studenter vågar ställa frågor och vara aktiva i lektionerna.

Jag har sådan tur, klassen är uppdelad i 4 grupper för mindre lektioner och det är just på dessa jag hade turen att få honom.  Igår undervisade han dock hela klassen då den ordinarie (gamstudent) läraren inte kunde. Bengan (som han kallar sig själv) fick stående novationer från 120 personer efter föreläsningen. Har aldrig hört eller sett något liknande i ett klassrum.

Jag kommer klara denna kurs som en dans, jag kommer klara den flygande lätt och detta bara tack vare Bengan!

Mera sådana lärare!!!! Detta hör kanske inte hemma på min blogg men jag måste få hylla honom! Hade jag inte haft honom hade jag förmodligen inte haft tid att lägga så mycket tid på franskan som jag kan nu.

Nu är det dugga om 1 h och ja, vad ska jag säga...

Det kommer gå som en dans!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0