Min favorit bland äppelpajer

Idag är det höst, söndag, ledig helg och härligt väder! Svenska äpplen börjar dyka upp i butikerna, de både luktar och smakar äpple i jämförelse med de som finns annars! Och visst vill man baka äppelpaj på äppelpaj men det jobbiga är ju att det finns så många goda att välja mellan!

Om jag helt själv får välja så väljer jag alltid en äppelpaj med täcke som jag bara älskar, kan verkligen äta hur mycket som helst av den! Minns att Mamma gjorde den till mig när jag kom hem från skolan när jag va mindre. Ofta av falläpplen från våra egna äppelträd, mums!
Ett måste till är riktig vaniljsås, det fungerar inte med glass eller vaniljgrädde, ne varm vanlijsås ska det vara!



Idag har jag bakat 3 pajer, därav engångsformarna. Lillebror ska få med sig hem till Skellefteå eftersom han har varit så duktig och pluggat hela helgen!



Receptet

Pajdeg:
200 g vetemjöl , ca 3½ dl
100 g strösocker , ca 11/4 dl
3 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
1 ägg
4 -5 grovt rivna skalade äpplen

Blanda mjöl, socker och bakpulver.
Hacka matfettet för hand el. i matberedare.
Tillsätt ägget och arbeta hastigt samman degen.
Tryck ut drygt hälften av degen i en smord, rund ugnssäker form 20-22cm i diameter.
Bred ut de rårivna äpplena i formen.
Täck med resten av degen utkavlat till ett lock.
Nagga och tryck till kanterna.

Sätt in den och grädda i nedersta delen av ugnen i 175 grader i ca 30 min.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0