Naanbröd

Idag har jag bakat Naanbröd... men med surdeg såklart! I orginalrecept skall man ha yoghurt, men jag tänkte testa surdeg istället. Det yoghurten gör för brödet är att ge det syra och det klarar ju även en surdeg av och dessutom så får man jäskraften på köpet.



Recept

4 bröd

3 dl vatten
1 dl surdegsgrund
7-8 dl vetemjöl
5 g jäst (har lite bråttom)
1 msk honung
2 tsk salt
1 ägg

Arbeta ihop allt till en smidig deg och låt stå i 1-2 h beroende på mängden jäst/surdeg/värme/tålamod, den ska nå dubbel storlek.
Ta upp på väl mjölat bort och jobba med mycket mjöl mellan kavel/bröd/bord. Mjölet ska inte in i brödet utan vara hjälpmedel för att kunna kavla ut då degen är relativt lös.
Dela i 4 delar, kavla ut till droppformade plattor, 1/2 cm tjocka, låt jäsa i ytterligare i 10 min under bakduk..
Strö på finhackad vitlök om så önskas. Grädda på baksten eller varm plåt, 225 grader i ca 10 minuter. efter man tagit ut brödet kan man pensla det med smält smör.



Skillnaden som blev med surdeg istället för yoghurt vart att det vart lite segare bröd också, naanbröd är vanligtvis ganska kort och fluffigt, nu vart det luftigt och lite segt. Det är nog smaksak vad man vill ha. Men jag är ju helt insnöad på surdeg och älskar det i alla former så detta passar mig alldeles utmärkt!

Nu ska jag servera det till Kyckling a'la Sundsvall som min Mamma så fint döpt rätten till efter att jag bjöd på den en gång för 8 år och saknade ett namn till rätten, själv vart jag bjuden på den av en kille jag dejtade några gånger som va just från Sundsvall. Så nu heter den alltså Kyckling a´la Sundsvall efter en gammal dejt vars namn jag inte heller minns. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0