Solroshonung på Graham

Ett bröd bakat på rågsurdeg, grahamsmjöl, honung och mycket solrosfrö. Detta är en variant på det jag publicerat tidigare fast då även med valnötter. Detta vart så himla gott, grovt men ändå luftigt och härligt. Av de tre bröden jag bjöd på i kväll (Klassisk Levain, detta och Havre/äpple) så var det eniga 12 personer som de gillade detta allra mest. Jag bakade ett enda långt bröd som jag fick grädda på sniskan i ugnen, det vart 60 cm långt, 10 cm högt och ca 12-15cm brett.. Gigantbröd!




Kvällen innan:
2 dl Rågsurdegsgrund
2 dl vete spec
1 dl graham
3 dl vatten
Blanda och låt stå i rumstemperatur

Dagen efter:
Surdegen
5 dl ljummet vatten
4 dl graham
5 dl vete spec (gå på känsla här, en smidig deg,inte för tjock och inte för lös)
Kör i assistenten i 15-20 minuter tills den smackar härligt och är blank och smidig.

Tillsätt
1 msk salt
2 msk honung
2 dl solrosfrön
Kör vidare i 1-2 minuter tills det är blandat.


Låt jäsa till dubbel storlek i tät bunke. Vik degen var 30:e minut. Efter ca 4 h så bör brödet ha nått dubbel storlek, det kan skilja sig, så håll koll! Jag gjorde ett enda långt bröd men form är frivillig, men 30 minuter innan gräddning så skälper du upp brödet på mjölad/solrosfröad bänk och drar ut degen lite och viker in den igen, va försiktig, målet är att dra ut bubblarna en sista gång och spänna degen, absolut ingen knådning, ingen tryckning, inget tvång, baka med kärlek! Sedan kan degen få jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Gräddningen
Baksten eller plåt upp och ner. Som förvärms ca 1-1,5 timme innan gräddning, självklart går det fortare med plåt. Stenen skall va riktigt varm! 275 grader.
En oöm plåt som sätts under gräddningsplåten/stenen för att vara "ångare"
Kör i brödet med hjälp av en skärbräda eller något annat smidigt (jag använder en stor tallrik ibland).
Lägg direkt in några isbitar på den oömma plåten och stäng luckan. Sänk temperaturen till 250 grader.
Efter 10 minuter så lufta ur ugnen genom att öppna luckan några gånger. Sänk temperaturen till 200 grader och grädda i ytterligare 20 mintuer med vädring av ugnen var 5:e minut. Detta för att få den härliga krispiga skorpan.
Gräddningstiden kan variera beroende på storleken på brödet och om du har en baksten. Det skall nå 96 grader.



Kommentarer
Postat av: Sara

Hejsan. Hittade din blogg på google och undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en sak.

Ser att du är expert på brödbak och jag undrar om du vet något bra recept på soppbröd.

Alltså ett sånt som man gröper ur och serverar soppa i?

Måste antagligen vara ett surdegsbröd för att få hårdheten på skalet. Tack på förhand!

2011-01-30 @ 10:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0