Mitt botemedel mot tentaångest!

Det är väl allmänt känt att det aldrig bakas och lagas så mycket mat i korridorerna som veckan innan tentamen! Och så gäller även i mitt kök. Men denna gång faktiskt utan ångesten. Än en gång hyllar jag den lärare vi har haft som fått denna kurs att bli en barnlek. Så jag känner idag att jag snarare kan ta det lugnt och baka och laga mat. Men i övrigt hör jag till majoriteten...
Men det intressanta är ju att ångesten bearbetas med bakning/matlagning.  Jag tror det skulle kunna vara en intressant studie, är bakning en bra terapi? Vad har det för lugnande effekt? Är det bra för själen att få göra något med händerna, knåda en deg, se den jäsa, baka ut den, känna en god doft och se ett resultat av ett arbete. Få lön för mödan genom att få äta av det goda... Det är ju faktiskt väldigt härligt, och det har jag försökt hävda sedan denna bloggs start.

När jag googlar på ämnet finner jag att Studenthälsan ger följande tips på tentaångest:

Fakta

Bli av med tentaångesten - 5 knep

1. Prata med folk.
Om du pratar med vänner och familj om din oro kan du avdramatisera den. Oron blir oftast onödigt stor om du går och bär på den själv.
2. Plugga ihop med kurskamrater.
Att träffa kurskamrater och diskutera inför tentan kan underlätta. Genom att ni pratar och formulerar stoffet i ord lättar oron.
3. Träna avslappning.
Avslappning kan lindra besvären, eftersom ångest i praktiken är en kroppslig reaktion. Testa till exempel att träna yoga eller att gå till en sjukgymnast.
4. Vänd dig till Studenthälsan.
Hos Studenthälsan hittar du någon att prata med. Finns på de flesta högskolor.
5. Utnyttja skolans studie- och språkverkstad.
Ångesten kan ha att göra med att du inte hittat en studieteknik som fungerar, särskilt om du är ny på högskolan. På stora universitet och högskolor finns kurser och grupper där du kan få hjälp med detta.

Källa: Malin Eklund, psykolog på Studenthälsan i Stockholm

- Kan de va lite realistiska kanske????

Nej, följ:

 

Jennys tips på att bli av med tentaångesten

1. Baka ett gott bröd

Att baka bröd gör att studenten kan släppa tankarna för en stund vilket leder till att hjärnan får en paus och kan smälta all kunskap som försökts pressas in. Det är en bra studieteknik som bevisats pålitlig inför tentamens, i 36 fall av 38 har den lett till goda reslutat vilket ger en sannolikhet att klara tentamen på 95%. Avslappningen lindrar även besvären som sömnbrist, oro och illamående.  På Boulangerie.blogg.se kan du finna stöd och hjälp i form av allt från lätta recept till mera avancerade, det går även bra att höra av sig till bloggaren för personlig rådgivning. Det finns även möjlighet att söka sponsring på Boulangeri.blogg.se i form av surdeg! Det finns både råg och vete.

Källa: Jenny Andersson, student (med erfarenhet av ca 40 tentor) vid Umeå Universitet

 

 

Har faktiskt 4 degar igång idag! Nu blir det storbak!

Jag skall nämligen ha med mig fika till verkstan i morgon, vi turas om och jag vart först ut.. :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0