Wallenbergare

Idag vart det Wallenbergare till middag. Det är något jag aldrig gjort själv förrut, ofta köpt ute på restaurang men aldrig gett mig på det själv. Är det kanske något man inte gör hemma, eller är det bara jag? Kanske är det inte tillräckligt modernt eller avskräcks folk av mängden grädde?

Hur som helst så är det ju vansinnigt gott! Det smälter i munnen när man äter det, så lent och mjukt!
Jag serverade den till potatismos på mandelpotatis, vilket fungerar hur bra som helst! Jag har en 5 kilos säck med mandelpotatis som jag behöver använda och då jag inte är en storkonsument på potatis så är jag rädd att den blir gammal..

Men tillbaka till Wallenbergare, jag uppmanar mina kära vänner och familj att pröva! Så enkelt och gott!



Receptet:
4 pers

400 g kalvfärs
2 dl vispgrädde
4 äggulor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk smör

Se till att alla ingredienserna är riktigt kalla. Blanda färsen med grädden, lite i taget. Arbeta in äggulorna, igen en i taget. Smaksätt med salt och peppar. Forma 8 biffar. Stek i smör på medelhög värme, 2-3 minuter på varje sida.
Servera med potatismos, råröda lingon och små gröna ärtor. Mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0